Ekonomi

Facebook 19 yılı geride bırakırken yeni kimlik arayışında

Dünyanın en çok kullanılan sosyal ağları arasında ilk sıradaki yerini koruyan Facebook, yıllar içinde yaşadığı skandallar, veri güvenliği, rekabet ihlalleri ve sansür eleştirilerinin gölgesinde yeni bir kimlik arayışına çıktığı yeni yolda devam ediyor. “Meta” adı altında.

4 Şubat 2004 tarihinde Mark Zuckerberg ve 3 arkadaşı tarafından Harvard Üniversitesi’ndeki yurt odasında kurulan Facebook, bugün yaklaşık 3 milyar aktif kullanıcısı ile dünya çapında en çok kullanılan sosyal platform olmaya devam ediyor.

WhatsApp ve Instagram gibi bilinen uygulamaları bünyesine katarak yıllar içinde hızla büyüyen şirket, bugün yaklaşık 400 milyar dolarlık piyasa değerine sahip.

2021 yılında imajını değiştirip “Meta” ismiyle yola devam etme kararı alan şirket, yıllar içinde yaşanan skandalların, veri güvenliğinin, rekabet ihlallerinin ve sansür eleştirilerinin gölgesinde yeni bir kimlik arayışına devam ediyor.

Şirketin özellikle genç kullanıcılarını kaybetmesinin ardından ortaya koyduğu metaverse vizyonu, uygulanabilirliği açısından şüpheyle karşılanıyor.

Son dönemde hisse değerindeki tarihi düşüşler ve işten çıkarma kararlarıyla gündeme gelen Facebook’un kimlik krizinin Zuckerberg’e milyarlarca dolara mal olduğu belirtiliyor.

Kuruluşundan bu yana 90’dan fazla şirket satın almıştır.

İlk olarak Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz ve Chris Hughes tarafından sadece Harvard Üniversitesi öğrencileri için kurulan Facebook, herkesin üye olabileceği bir format haline geldiği 2006 yılından itibaren kullanıcı sayısında kırılma yaşadı.

O tarihten itibaren sitenin kullanıcı sayısı hızla artmış ve şirket, “Facebook Messenger”, “Facebook Watch”, “Facebook Portal” ve “Facebook Marketplace” gibi diğer ürün ve hizmetleri de sunmaya başlamıştır. sosyal ağ platformu.

Bugün dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 37’si tarafından kullanılan Facebook, 2012 yılında halka açıldı ve kuruluşundan bu yana 90’dan fazla şirketi bünyesine kattı. Bu şirketler arasında en öne çıkan satın almalar Instagram ve WhatsApp oldu.

Facebook, fotoğraf ve video paylaşım uygulaması Instagram’ı 2012’de 1 milyar dolara satın alırken, 2014’te anlık mesajlaşma uygulaması WhatsApp’a 19 milyar dolar ödedi.

Şirketin cirosu 2022’de 116,6 milyar dolar olarak kaydedildi. Şirketin geçen sene cirosunda yaşanan %1’lik düşüş dikkat çekerken, 2021’deki geliri 117,9 milyar dolar oldu.

10 yılı aşkın süredir tartışmaların merkezinde

Halka arzının ardından geçen 10 yılda birçok skandal ve eleştiriyle karşılaşan Facebook’un 700 bine yakın kullanıcısına bilgisi dışında psikolojik test uyguladığı 2014 yılında ortaya çıkarken, 2018 yılında bir veri skandalı patlak verdi.

Merkezi Londra’da bulunan veri analiz firması Cambridge Analytica, 87 milyon Facebook kullanıcısının hesaplarından topladığı kişisel bilgileri izinsiz olarak ABD’de Kasım 2016’da yapılan başkanlık seçimlerini ve İngiltere’de yapılan Avrupa Birliği (AB) referandumunu etkilemek için kullandı. Haziran 2016’da. Suçlamalar küresel bir krize neden oldu.

ABD Federal Ticaret Komitesi (FTC), Facebook’a 2019’da veri ihlalleri nedeniyle 5 milyar dolarlık rekor bir para cezası verdi.

ABD ve AB’de rekabet ihlalleri tartışmalarının da merkezinde yer alan Facebook hakkında ‘Tekel’ soruşturması açıldı. 2019’da ABD’de New York Başsavcılığı başta olmak üzere 8 eyalet Facebook’a karşı tekel soruşturması başlatırken, 2020’de 46 eyalet ve ABD Federal Ticaret Kurulu şirkete “tekelcilik yapmak ve rekabeti bozmak” suçlamasıyla iki dava açtı. imkansız”.

AB ayrıca, 2021’de ürün alışveriş hizmeti Facebook Marketplace ve onun sınıflandırılmış reklamlarına yönelik bir rekabet soruşturması başlattığını duyurdu.

2021 yılında Facebook muhbiri olarak ortaya çıkan şirketin eski çalışanı Frances Haugen, sosyal medya devinin kamu çıkarı ile şirket kârı çatıştığında kendi çıkarlarını seçtiğini savundu. Haugen, şirketin çocuk ve gençlere zarar veren özelliklerini kârından vazgeçmemek için kasıtlı olarak halktan gizlediğini ve bunun demokrasiye zarar verdiğini savundu.

Metaverse atılımıyla yeni bir yola giriyor

Özellikle yaşanan skandalların ardından genç kullanıcılarını kaybetmeye başlayan Facebook, 2021 yılında metaverse vizyonunu ortaya koydu.

Metaverse alanında üst üste yaptığı atılımlarla dikkatleri üzerine çeken şirket, adını “Meta” olarak değiştirdi.

Meta CEO’su Zuckerberg, şirketi önümüzdeki 5 yıl içinde bir sosyal medya firmasından bir metaverse şirketine dönüştürmeyi hedeflediğini açıkladı. Böylece şirket, fiziksel mekanda olmayan kişilerin yaratabileceği ve keşfedebileceği bir dizi sanal mekan sunmak için metaverse planına yönelik çalışmalarına hız verdi.

Kimlik krizi Zuckerberg’e milyarlarca dolara mal oluyor

Şirketin metaverse vizyonu çok fazla heyecan yaratmış olsa da, uygulanabilirliği şüphelidir.

Metaverse teknolojilerinin geliştirilmesinden sorumlu olan Meta’nın Reality Labs birimi, 2022’de 13,7 milyar dolar zarar ederken, birimin kayıplarının daha da artması bekleniyor.

Facebook’un kimlik krizinin Zuckerberg’e milyarlarca dolara mal olduğu belirtiliyor ancak Zuckerberg, gelecekte daha fazla gelir beklentisiyle buna aldırış etmiyor.

Kayıplara rağmen metaverse projesine olan bağlılığını sürdüren Zuckerberg, insanların bundan on yıllar sonra geriye dönüp baktıklarında projenin değerini anlayacaklarını savunuyor.

“Ekonomik zorluklar, yatırımlarımız hakkında bir şüphe fırtınası yarattı”

Geçen yıl zor bir dönem geçiren şirketin hisse fiyatlarındaki düşüşe, iflas etmek zorunda kalmasına ve metaverse vizyonunun uygulanabilirliğine dair tüm şüphelere rağmen planlarını değiştirmeyeceği belirtiliyor.

Meta’nın üst düzey yöneticilerinden Andrew Bosworth da Aralık 2022’de şirket çalışanları ile paylaştığı bir yazıda şüphelerin Zuckerberg’i metaverse planından caydırmayacağına vurgu yapmıştı.

Hiçbir zaman kolay veya anlaşılır olacağını düşünmediklerini belirten Bosworth, geçen yılın beklenenden daha zor geçtiğini söyledi. ” ifadelerini kullandı.

Bazı yatırımcılar şirketin metaverse vizyonuna karşı temkinli davranırken, diğerleri Meta’nın devam eden harcamalarını “korkutucu” olarak nitelendiriyor.

Bu, 19 yıllık tarihindeki ilk toplu işten çıkarma oldu.

Öte yandan yükselen enflasyon ve durgunluk beklentileri teknoloji departmanında alarmlara neden olurken Meta, ABD’deki diğer birçok teknoloji şirketi gibi maliyetlerini kısmak zorunda kaldı. Bu kapsamda şirket, geçtiğimiz yıl 11.000’den fazla çalışanını işten çıkaracağını duyurmuştu.

Kasım 2022’de şirket çalışanları ile paylaşılan bir açıklamada Zuckerberg, isteğe bağlı harcamaları azaltarak ve 2023’ün ilk çeyreğine kadar orta vadede işe alım sağlayarak daha verimli bir şirket olmak için bir dizi ek adım attıklarını bildirdi.

Kovid-19 salgınının başlangıcında dünyanın hızla online hale geldiğini ve e-ticaretteki artışın büyük bir gelir artışına yol açtığını hatırlatan Zuckerberg, birçok kişinin bunun salgından sonra da devam edecek kalıcı bir ivme olacağını varsaydığını ifade etti. biter.

Kendisinin de aynı şekilde düşündüğünü ve şirketin yatırımlarını önemli ölçüde artırma kararı aldığını belirten Zuckerberg, “Maalesef beklediğim bu değildi. Online ticaret sadece eski trendlere dönmekle kalmadı, aynı zamanda makroekonomik durgunluk, artan rekabet ve reklamlarda yaşanan kayıplar da beraberinde getirdi. gelirimiz beklediğimden çok daha düşük oldu. Ben bunu yanlış anladım ve bunun sorumluluğunu alıyorum.” terimleri kullandı.

Böylece Meta, 19 yıllık tarihinde ilk kez toplu işten çıkarmalara gitti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu